Klachten in de jeugdzorg en de zorg - Move professionals

Landelijk meldpunt zorg

Als een cliënt of zijn familie niet tevreden is over de geleverde zorg dan wordt dit in de organisatie besproken en daar opgelost. Soms lukt dat niet, dan staan er verschillende wegen open om tot een beantwoording van de klacht te komen. In dit kennisdomein verzamelen we de verschillende opties.


De Wlz zorg: Eisen vanuit de Wkkgz voor klachtenregeling

Elke zorgaanbieder moet een klachtenregeling hebben voor een laagdrempelige opvang en afhandeling van klachten, met als doel het bereiken van een zo bevredigend mogelijke oplossing van de klacht. In een document omschrijft u hoe u de klachtafhandeling heeft georganiseerd en u zorgt ervoor dat alle medewerkers hiervan op de hoogte zijn.


De Wlz zorg: Klachtenfunctionaris

In veel gevallen kan de klachtenfunctionaris u helpen. Zorgaanbieders zijn verplicht over een klachtenfunctionaris te beschikken die u kan informeren en kan bemiddelen tussen u en de zorgaanbieder. Dit staat in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Sinds 1 januari 2017 moeten alle zorgaanbieders een klachtenfunctionaris hebben. Dit heeft te maken met de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz),die op 1 januari 2016 in werking is getreden. De naam kan verschillen, bijvoorbeeld klachtenbemiddelaar, vertrouwenspersoon of medewerker klachtenopvang. Soms is de rol van de klachtenfunctionaris ondergebracht bij een bureau of een afdeling zoals een servicebureau of de afdeling Patiëntenvoorlichting.U kunt uw zorgaanbieder vragen hoe en wanneer u de klachtenfunctionaris kunt bereiken. De informatie over klachtafhandeling moet makkelijk voor u beschikbaar zijn,bijvoorbeeld via de website of in de wachtkamer of wachtruimte van uw zorgaanbieder.Cliënten in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) kunnen voor hulp en ondersteuning bij het indienen van een klacht contact opnemen met de patiëntenvertrouwenspersoon (pvp). Deze is niet in dienst van de zorgaanbieder en behartigt de belangen van de cliënt. De hulp van een pvp is gratis.


De Jeugdzorg

voor de Jeugdwet geldt de  Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) niet. De eisen omtrent de klachtenregelingen binnen de jeugdhulp zijn dan anders.

Klachtenregeling
De Jeugdwet schrijft voor dat iedere aanbieder (instelling of vrijgevestigde aanbieder) van jeugdhulp of jeugdbescherming moet beschikken over een klachtenregeling (artikel 4.2.1 ev. Jeugdwet). Via het klachtrecht kunnen cliënten aan de orde stellen dat ze niet tevreden zijn met de wijze waarop ze behandeld zijn door de instelling of aanbieder of de voor hen werkzame personen.

Klachtencommissie
Elke instelling en ook vrijgevestigde moet beschikken over een klachtencommissie. Een instelling/vrijgevestigde kan deze zelf instellen of er kan worden aangesloten bij een reeds bestaande klachtencommissie. Hierin zitten mensen die niet bij de instelling horen en dus onafhankelijk zijn. Zij beoordelen klachten en kunnen daar een uitspraak over doen.

Vertrouwenspersoon
De Jeugdwet verplicht gemeenten tot het beschikbaar stellen van een onafhankelijke vertrouwenspersoon voor Jeugdwetcliënten, de gemeente is dus de bevoegde autoriteit om een vertrouwenspersoon in te stellen. Deze eis ligt dus niet bij de instelling of vrijgevestigde. De onafhankelijke vertrouwenspersoon ondersteunt cliënten bij het formuleren van hun klachten, bij het zoeken naar informele oplossingen en bij het voeren van een klachtenprocedure.


Landelijk meldpunt zorg

Het Het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) is ondergebracht bij de IGJ het biedt u een luisterend oor, informatie en advies bij vragen of klachten over de zorg.


Tuchtrecht

Het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg stelt op basis van de klacht vast of de zorgaanbieder zijn werk goed gedaan heeft. 

Een tuchtrechtelijke procedure voor de jeugdhulp gaat via het SKJ.

Het NIP kent twee verenigingstuchtrechtelijke instanties: het College van Toezicht en het College van Beroep. Beide colleges nemen een onafhankelijke positie in binnen het NIP. Bij het College van Toezicht kan worden geklaagd over leden en buitengewone leden van het NIP, alsmede over diegenen die zijn ingeschreven in een van de NIP-registers, maar geen lid zijn van het NIP. Tegen een uitspraak van het College van Toezicht kan beroep worden ingesteld bij het College van Beroep.


Geschillencommissie zorg


Strafbaar feit - aangifte bij de politie

Als u vermoedt dat uw zorgaanbieder een strafbaar feit heeft gepleegd, kunt u dat melden aan de politie. 


Aanbod van Move professionals

Wij voeren klachtonderzoek uit in alle sectoren van de zorg, het onderwijs en het sociaal domein. Onze Prisma onderzoeken naar een klacht gaan altijd over de vraag ‘hoe heeft het tot een klacht kunnen komen’ waarbij de vragen /het perspectief van de familie (klager) het startpunt zijn. Meestal volgen we daarbij twee rode draden: aan de ene kant verwachtingen / beloftes over de zorgverlening die (volgens de familie) niet stroken met de feitelijk geleverde zorg en aan de andere kant een verstoring in de communicatie daarover in de driehoek medewerker, cliënt en verwant in het primaire-zorgproces. In een Prisma klachtonderzoek gaan we in gesprek met alle betrokkenen om beide rode draden te verkennen en te begrijpen waarom het tot een klacht is gekomen. Zowel de kwaliteit van zorg als de communicatie daarover worden onderzocht.

Kennisdomeinen Move Professionals

  1. Veelgestelde Vragen over Calamiteitenonderzoek
  2. Wet Zorg en Dwang (WZD)
  3. Wet verplichte GGZ (Wvggz)
  4. Vrijheidsbeperking Jeugdzorgplus
  5. Valrisico
  6. Beroepsgeheim en het Doorbreken ervan
  7. Kwaliteit, Veiligheid en Toezicht in het Sociaal Domein
  8. Medicatieveiligheid
  9. Geweld in de Zorg en het Sociaal Domein
  10. Zelfdoding
  11. Klachten in de Zorg en Jeugdzorg

Aanbod Move Professionals

  1. Calamiteitenonderzoek
  2. Calamiteitenonderzoek in Jeugdzorg en Veilig Thuis
  3. Prisma Vooronderzoek
  4. Externe Onafhankelijke Voorzitter Calamiteitenonderzoek
  5. Klachtenonderzoek en Onderzoek Burgermeldingen
  6. Meldingen Wvggz en Wzd
  7. Expert Toetsing en Feedback op Intern Onderzoek
  8. Toegepast Onderzoek
  9. Andere Prisma Onderzoeken
  10. Ondersteuning Kleine Zorgaanbieders bij de Invoering Wkkgz
  11. Interim Beleidsadvies Zorgbeleid
  12. Organisatieadvies en Organisatieontwikkeling
  13. Kwaliteitsmanagement
  14. Trainingen Calamiteitenonderzoek en Leren van Incidenten (Vrij van BTW zie ons Kwaliteitskader M'academy)
  15. Werkplekleren (Vrij van BTW zie ons Kwaliteitskader M'academy)

OP ZOEK NAAR SLIMME EN DUURZAME OPLOSSINGEN?

Move professionals is een bureau voor organisatie- en veiligheidsvraagstukken in de zorg, de jeugdzorg, de GGZ, de verslavingszorg, beschermd wonen, het maatschappelijk domein en het onderwijs. We bieden organisatieadvies, Prisma+ 8-Stappenmodel© voor calamiteitenonderzoek, extern voorzitter calamiteitenteam, Prisma+ training, Prisma InComPact© training en coaching on the job.

 Snel iemand nodig? Bel ons op 030-2072321, mail naar info@moveprofessionals.nl, of vul ons contactformulier in.


Contactgegevens: Move professionals |Secretariaat | Kantoor | Trainingslocatie Christiaan Krammlaan 2, 3571 AX Utrecht 030-2072321 -  info@moveprofessionals.nl - contactformulier


 Volg onze bedrijfspagina op  LinkedIn Pagina: Move professionals - Organisatie- en Veiligheidsvraagstukken in de Zorg (Jeugd, WLZ, GGZ, WMO)


 Move professionals is aangesloten bij, lid van en geaccrediteerd door

NMV de Beroepsvereniging voor Professionals in Mediation   Orde van Organisatiekundigen en Organisatieadviseurs    Stichting Kwaliteitsregister Jeugd CRKBO Geregistreerde Instelling